מה זה גישור ואיך הוא עובד?

ראשית נתחיל עם הסבר קצר מיהו מגשר מיהו מגושר, מה זה הסדר גישור והליך גישור?
מגשר = צד שלישי וניטרלי לסכסוך, שיש בידו לסייע לצדדים להגיע להסדר גישור מתוך ניהול משא ומתן חופשי, מבלי שיש בידו סמכות להכריע בו.
מגושר = צד להליך הגישור. בדרך כלל ישנם שני צדדים לסכסוך אך מספר המגושרים יכולים להיות רב יותר.
הסדר גישור = הסכם בין הצדדים על יישוב סכסוך שביניהם, שהושג בסיומו של הליך גישור.
הליך גישור = הליך שבו נפגש מגשר עם הצדדים, כדי להביאם לידי הסכמה ליישוב הסכסוך, מבלי שיש בידו סמכות להכריע בו.

יובהר כבר עתה כי הליך גישור אינו פשרה, אך כן דורש מן הצדדים "ראש פתוח", רצון ובשלות להגיע להבנות ולסיים את הסכסוך.
על מה ניתן להסכים בגישור? ניתן להסכים על כל דבר, כל עוד הוא חוקי ומוסרי, פעמים רבות בגישור מגיעים לפתרונות יצירתיים, המקובלים על שני הצדדים, שאלטרנטיבה אחרת דוגמת בית המשפט לא היה יכול לפסוק, למשל התנצלות.

כיצד נראית ישיבת גישור?

  • מגיעים למשרד המגשר או למקום אחר שנקבע לישיבת הגישור, כאשר הצדדים יושבים משני צידי השולחן והמגשר בראש השולחן או כך שהצדדים יושבים מול המגשר
  • המגשר יפתח את הישיבה בהצגה עצמית והיכרות שמית עם הצדדים.
  • לאחר מכן יציג בקצרה מהו הליך הגישור, לטובת אלה שלא נכחו בפגישת גישור קודם לכן, מה יתרונותיו וחסרונותיו, מה התוצר שמתקבל בסיום הגישור, מה סמכותו של מגשר, מה המשמעות של הפסקת הליך הגישור, מה זה אומר שמוטל חיסיון על ההליך ושישנה סודיות, יציג את האפשרות להגיש בקשה למתן תוקף של פס"ד ומשמעותה, ואח"כ יפנה להסבר כיצד ההליך יתנהל בפניו.
  • לאחר מכן, יברר המגשר עם הצדדים מי מעוניין להתחיל בהצגת הסכסוך מנקודת מבטו, יקשיב לכל צד ויחזור על דבריו על מנת לוודא כי הבין כראוי.
  • הגענו לתום הפגישה המשותפת, והצדדים ייכנסו כל אחד בתורו לפגישות נפרדות עם המגשר
  • לאחריהן תיערך לרוב פגישה משותפת נוספת, לצורך סיכום הבנות הצדדים וניסוח הסדר גישור וחתימתו.

הליך גישור מתנהל לרוב במספר פגישות, אשר מספרן נקבע על פי מורכבות הסכסוך ובשלותם של הצדדים להגיע להבנות ולסיים את הסכסוך, כאשר כל ישיבת גישור אורכת בין שעתיים וחצי לשלוש שעות.
בתיק פשוט, דוגמת תיק של בית משפט לתביעות קטנות, הגישור יסתיים לרוב בפגישה אחת.

ישנן מספר סוגי פגישות בגישור:

  • פגישות משותפות – פגישות בהן כל הצדדים נמצאים, בפגישות אלו הצדדים יציגו את הסכסוך מנקודת מבטם, המגשר ייכנס את הצדדים לצורך קידום הליכי מו"מ ישיר לקראת הסכם, בחירת האופציות המוסכמות על ידם, וכן ניסוח הסכם המבטא את הסכמות הצדדים.
  • פגישות פרטיות – בפגישות הפרטיות ישנה סודיות נוספת הקיימת בין המגשר לצד שבפגישה הפרטית, כלומר צד רשאי לשתף את המגשר במידע נוסף שלא מעוניין שיועבר לצד השני. במסגרת הפגישה הפרטית המגשר ישמע מה חשוב לאותו צד לסכסוך, מה האינטרסים שלו, מה הרצונות שלו, כיצד רואה את הסכסוך מסתיים, מה האופציות העומדות בפניו בגישור, הערכת האופציות מול הסטנדרט, הנוהג, החוק ומדדים מקובלים, וכן מה האלטרנטיבות שלו מחוץ לשולחן הגישור.
  • פגישות מגשרים – פגישות היוועצות קצרה בין המגשרים כאשר הגישור מנוהל על ידי שני מגשרים.

בסיום הגישור, אם הצליחו הצדדים להגיע להבנות, בעזרתו של המגשר, ינוסח הסדר גישור, המבטא את הסכמות הצדדים.
הסכם זה לאחר שנחתם על ידי הצדדים, הוא חוזה תקף ומחייב לכל דבר ועניין.

בנוסף, ישנה אפשרות להגיש בקשה לבית משפט בצירוף הסדר הגישור כדי לקבל תוקף של פסק דין – המשמעות היא שהצדדים יוכלו הלכה למעשה לכתוב את פסק הדין של עצמם, וביתר קלות לאכוף את ההסכם אם צד מפר את התחייבויותיו באמצעות פנייה ישירות להוצאה לפועל.

מידע נוסף ניתן למצוא גם באתר של המרכז לגישור יזמים WeAgree 

להתייעצות ראשונית ללא עלות או התחייבות או לקביעת ישיבת גישור – צרו קשר עכשיו.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או מצג ו/או חוות דעת משפטית. החומרים באתר הנם לידע כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי עם עו"ד בנוגע למקרה הספציפי ובחינת המקרה לגופו. אין בפוסט זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותבת או המשרד. אין לראות באתר ייעוץ משפטי או מקצועי אחר.

© כל הזכויות שמורות לשיר עדני צור משרד עו"ד, גישור ויישוב סכסוכים. אין להעתיק, להציג בפומבי או להשתמש בתכנים המפורסמים באתר, ללא קבלת אישור מפורש בכתב מהמשרד.