פגעו בך מינית – כיצד ניתן לתבוע במשפט אזרחי פיצויים נזיקיים?

נפגעי עבירות מין רבים נוטים לחשוב כי הדרך היחידה שבאמצעותה יוכלו לקבל פיצוי בגין הנזק שנגרם להם מהתקיפה היא דרך קיומו של הליך פלילי וקביעתו של שופט לפיצוי הקורבן. אין רבים יודעים כי לקורבן עבירת מין ישנה זכות לתבוע פיצויים מהתוקף באופן נפרד, באמצעות תביעה נזיקית-אזרחית, וכי פסיקת השופט בהליך הפלילי או העדרה, עבור פיצוי הקורבן, אינה מהווה סוף פסוק.

נפגעת תקיפה מינית המעוניינת לתבוע פיצויים נזיקיים מהתוקף, בגין הפגיעה באוטונומיה האישית שלה ו/או בגין כאב וסבל אשר נגרמו לה ו/או בגין הוצאות רפואיות שנגרמו כתוצאה מהתקיפה המינית יכולה לבחור בין שלוש חלופות, אשר יוצגו להלן. בחירתה תהיה כפופה להליך הפלילי שמתקיים במקביל בנוגע לעבירה, אם מתקיים כזה.

הגשת תביעה נגררת לפלילים – תביעה נגררת הנה תביעה אזרחית אשר מוגשת לאחר הכרעת דין המתקבלת בהליך הפלילי. יתרונה הוא כי יראו את הממצאים שנקבעו בהליך הפלילי ראיה שלא ניתן לסתרה בהליך האזרחי. יחד עם זאת, לתביעה מסוג זה מספר תנאים נוספים:
א. ניתן להגישה רק אם הנאשם הורשע בהליך הפלילי.
ב. התביעה תוגש נגד הנאשם המורשע בלבד (לא ניתן לתבוע אחרים בנוסף).
ג. התביעה האזרחית צריכה להידון בבית המשפט שדן בהליך הפלילי עצמו (יש להגיש בקשה).
ד. התביעה האזרחית מוגשת בשל העובדות המהוות את העבירה בה הורשע בלבד.
ה. פסק הדין (הכרעת דין + גזר דין) הפך לחלוט, ובמילים אחרות כבר לא ניתן לערער עליו.
ו. ישנה מגבלת זמן להגשת תביעה נגררת: התביעה תוגש עד 90 יום לאחר שפס"ד הפלילי הפך חלוט.

הגשת פסק דין פלילי כראיה לכאורה בהליך האזרחי – קרי בחלופה זו תינתן לנתבעים הזכות לנסות לסתור את פסק הדין הפלילי המוגש, ברשות בית המשפט הנכבד, מטעמים שיירשמו ועל מנת למנוע עיוות דין. סייג: מי שהנו צד זר ולא לקח חלק בהליך הפלילי, או מי שאחריותו נובעת מאחריות המורשע – אינם זקוקים לרשות בית המשפט. תנאים להגשתו:
א. ניתן להגיש לבית המשפט אך ורק את הכרעת הדין.
ב. פס"ד הנו מרשיע.
ג. פס"ד הוא חלוט.
ד. המורשע (הנאשם) או חליפו הוא בעל דין במשפט האזרחי.
ה. ניתן להגישו במהלך דיון בתביעה אזרחית, המוגשת לפי כללי הסמכות המקומית והעניינית, רק לאחר שפס"ד הפך לחלוט.

הגשת תביעה אזרחית רגילה אשר מנותקת מן הגשת תלונה במשטרה ומקיומו של הליך פלילי נפרד – במידה ולא הוגשה תלונה במשטרה ו/או לא הוגש כתב אישום, ניתן להגיש תביעה אזרחית, אך זו תתנהל אחרת מן הדרכים אשר תוארו לעיל. הואיל ולא התנהל הליך פלילי בו הנאשם/התוקף הורשע זה מכבר במידת הוכחה של מעבר לספק סביר (הנדרשת במשפט פלילי) התובע יידרש להוכיח כי התוקף ביצע בו את עבירת המין, בגינה תובע פיצויים. יש לציין כי בתביעה זו נטל ההוכחה יהיה על התובע כנדרש במשפט האזרחי. התובע יצטרך להוכיח את טענתו על פי מאזן ההסתברויות, קרי מעל 50%, באמצעות הבאת עדים והצגת ראיות.

לסיכום, נפגעת תקיפה מינית יכול ליזום תביעה אזרחית עצמאית ולדרוש פיצוי מאת התוקף אשר הסב לו נזק כתוצאה מהתקיפה המינית. בבחינת החלופה המתאימה למקרה הספציפי יש לשקול איזו חלופה הכי כדאית מבחינת ניהול הליך מהיר ויעיל.

טרם הגשת תביעת פיצויים מומלץ להתייעץ עם עו"ד – להתייעצות ללא התחייבות צרו קשר.

*יודגש כי באמצעות החלופות הנ"ל ניתן לתבוע אזרחית גם בגין עבירות אחרות שאינן תקיפה מינית ואין החלופות מוגבלות לעבירה זו בלבד.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או מצג ו/או חוות דעת משפטית. החומרים באתר הנם לידע כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי עם עו"ד בנוגע למקרה הספציפי ובחינת המקרה לגופו. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותבת או המשרד. אין לראות באתר ייעוץ משפטי או מקצועי אחר.

© כל הזכויות שמורות לשיר עדני צור משרד עו"ד, גישור ויישוב סכסוכים. אין להעתיק, להציג בפומבי או להשתמש בתכנים המפורסמים באתר, ללא קבלת אישור מפורש בכתב מהמשרד.