קיבלתי דוח תנועה – כל מה שצריך לדעת!

בכל יום ניתנים בישראל אלפי דוחות עקב עבירות תנועה, כגון דוחות חניה, דוחות על עבירות תעבורה קלות של אי ציות לתמרורים, נסיעה במהירות גבוהה מהמותר, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל ועוד.

בכל דו"ח מחויב רושם הדו"ח לציין את מהות העבירה וסעיפה בחוק, פרטי הרכב ו/או הנהג, המיקום המדויק בו בוצעה העבירה וגובה הקנס.

מה צריך לבדוק כשמקבלים דוח?
כאשר מקבלים דוח יש לברר תחילה באיזו עבירת קנס מדובר. ישנם שני סוגים של עבירות קנס כפי שיוצגו להלן:

עבירת ברירת משפט –
בעבירת קנס מסוג ברירת משפט ניתנת ברירה לנקוט בדרכים הבאות:

  1. תשלום הקנס – ניתן לשלם את הקנס האמור תוך 90 יום מיום ההמצאה. תשלום הקנס מהווה למעשה הודאה, הרשעה ונשיאה בעונש.
  2. הודעת ערר – ניתן להגיש לתובע הודעת ערר, ובמילים אחרות להגיש בקשה לביטול הקנס, תוך 30 יום מיום המצאת הודעת התשלום. במצב זה ההליכים מוקפאים עד למתן תשובה מהתביעה. אם הודעת הערר נדחית, על בעל הרכב לשלם את הקנס האמור (ללא תוספת ריבית ו/או פיגורים) או להגיש בקשה כי ברצונו להישפט תוך 30 יום מיום המצאת ההודעה של התביעה. מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד לצורך ניסוח הודעת ערר מנומקת ויסודית, לצורך הגדלת הסיכויים למיצוי הטענות המשפטיות לביטול הדו"ח. בנוסף, ישנם מקרים בהם גם עבירת הקנס גוררת חיוב בנקודות או השעיית רישיון הנהיגה לתקופה מסוימת. לקבלת ייעוץ משפטי בנוגע להגשת הודעת ערר – צרו קשר עכשיו ללא התחייבות.
  3. בקשה להישפט – ניתן ליזום הליך משפטי באמצעות הגשת הודעה תוך 90 יום על רצון להישפט במשפט, ובמסגרתו להוכיח את חפותו של הנאשם. במקרה בו הודיע כי ברצונו להישפט תישלח לבעל הרכב הנאשם הזמנה לדיון בבית משפט פלילי, תוך שנה מיום קבלת הודעתו. מומלץ לבחור בחלופה זו רק במקרה שישנן טענות הגנה טובות. לשם כך מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד על מנת שיוכל לבחון את הדו"ח שניתן, לרבות חומר הראיות. שימו לב! במקרה בו נבחרה חלופה זו יש להביא בחשבון נטילת סיכון כי תוצאת המשפט תהיה הרשעה וכי גובה הקנס אשר ייפסק יהיה גבוה בהכרח מן סכום הקנס המקורי בדו"ח. לקבלת ייעוץ משפטי בנוגע להגשת הודעה להישפט ו/או ייצוג במשפט – צרו קשר עכשיו ללא התחייבות.


עבירת ברירת קנס –
בעבירות קנס ניתנת ברירה לנקוט באחת משתי הדרכים הבאות:

  1. תשלום הקנס – לשלם את הקנס תוך 15 ימים מיום המסירה. תשלום הקנס מהווה למעשה הודאה, הרשעה ונשיאה בעונש.
  2. אי תשלום הקנס והתייצבות למשפט – אי-תשלום הקנס במועד שנקבע גורר קיום משפט פלילי במועד שנקבע בדו"ח עצמו. הדו"ח למעשה מהוה הזמנה למשפט. לקבלת ייעוץ משפטי ו/או ייצוג במשפט – צרו קשר עכשיו ללא התחייבות.


התיישנות עבירות תעבורה קלות
שימו לב! בחלוף פרק זמן של שנה מיום ביצועה של עבירת קנס חלה התיישנות. כתוצאה מהתיישנות העבירה לא ניתן יהיה להגיש כתב אישום או לנקוט הליך אחר כנגד מקבל הדו"ח, למעט התקיימותו של אחד משני חריגים אשר יפורטו להלן:

  1. בעל הרכב הצליח להוכיח כי הוא אינו הנהג. לפיכך, ניתן יהיה להגיש כתב אישום או לנקוט בהליך אחר כנגד מי שנהג ברכב, וזאת תוך תקופה של שנתיים מיום ביצוע העבירה.
  2. במהלך השנה הראשונה נמסרה הודעה לבעל הרכב על העבירה ו/או הוזמן לחקירה בנוגע לעבירה.

להתייעצות ראשונית ללא התחייבות, לניסוח הודעת ערר (בקשה לביטול קנס) או לייצוג במשפט – צרו קשר עכשיו.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או מצג ו/או חוות דעת משפטית. החומרים באתר הנם לידע כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי עם עו"ד בנוגע למקרה הספציפי ובחינת המקרה לגופו. אין בפוסט זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותבת או המשרד. אין לראות באתר ייעוץ משפטי או מקצועי אחר.

© כל הזכויות שמורות לשיר עדני צור משרד עו"ד, גישור ויישוב סכסוכים. אין להעתיק, להציג בפומבי או להשתמש בתכנים המפורסמים באתר, ללא קבלת אישור מפורש בכתב מהמשרד.