תאונת דרכים ותביעה לפי חוק הפלת"ד

מהי תאונת דרכים לפי חוק הפלת"ד?

חוק הפלת"ד – חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975.

"תאונת דרכים" – מאורע בו נגרם לאדם נזק גוף, כתוצאה מאחד או יותר מהמקרים הבאים:

  1. שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.
  2. התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב.
  3. פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו על פי חוק.
  4. ניצול הכוח המכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי.

יחד עם זאת, יש להדגיש כי לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה בכוונה כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם.

על מנת להבין לעומק מהי "תאונת דרכים" לפי חוק הפלת"ד, יש להכיר מספר מושגים נוספים, אשר יובאו להלן.

"נזק גוף" – מה ייחשב לנזק גוף? מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי, לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאיברי הגוף שהיה מחובר לגוף הנפגע בעת אירוע תאונת הדרכים.

"שימוש ברכב מנועי" – מה ייחשב שימוש ברכב? נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד. במילים אחרות, יראו תאונות דרכים גם כאשר הרכב אינו בתנועה ו/או מונע. יש לשים לב כי החוק מסייג תאונות דרכים שמוגדרות גם כתאונות עבודה.

"נפגע" –  מיהו נפגע על פי חוק הפלת"ד? אדם שנגרם לו נזק גוף בתאונת דרכים, למעט אם נגרם מפגיעת איבה כמשמעותה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970.

לסיכום, אם המקרה הספציפי שלך תואם להגדרות אותן מגדיר סעיף 1 לחוק הפלת"ד, אשר חלקן בוארו לעיל, הנך רשאי לתבוע את נזק הגוף הנגרם לך בהתאם לחוק.

טרם הגשת תביעת פלת"ד מומלץ להתייעץ עם עו"ד – להתייעצות ללא התחייבות צרו קשר.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או מצג ו/או חוות דעת משפטית. החומרים באתר הנם לידע כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי עם עו"ד בנוגע למקרה הספציפי ובחינת המקרה לגופו. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותבת או המשרד. אין לראות באתר ייעוץ משפטי או מקצועי אחר.

© כל הזכויות שמורות לשיר עדני צור משרד עו"ד, גישור ויישוב סכסוכים. אין להעתיק, להציג בפומבי או להשתמש בתכנים המפורסמים באתר, ללא קבלת אישור מפורש בכתב מהמשרד.