זכויות קטינים חשודים בחקירה במשטרה

מיהו "קטין"? קטין מוגדר על פי החוק כמי שטרם מלאו לו 18 שנים, לרבות בגיר שטרם מלאו לו 19 ביום הגשת כתב האישום.

גיל האחריות הפלילית בישראל הוא גיל 12, משמע קטין שטרם מלאו לו 12 שנים אינו נושא באחריות פלילית ולא ניתן להעמידו לדין. יחד עם זאת, יכול הוא לשמש "עד", להיחקר במשטרה ולהעיד בבית המשפט.

החוק המנחה את בתי המשפט בענייני קטינים הוא חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971.

חובת הודעה לקטין חשוד על זכויותיו טרם תחילת החקירה

החוקר המשטרתי מחויב להודיע לקטין, החשוד בעבירה, בלשון המובנת לו ובהתחשב בגילו ובבגרותו אודות זכויותיו אלו:

  1. זכותו לנוכחות הורה או קרוב אחר בחקירתו. כמו כן, זכותו להתייעץ עימם טרם תחילת החקירה, ככל שניתן.
  2. זכותו להתייעץ עם עו"ד וזכותו להיות מיוצג על ידי עו"ד.
  3. זכאותו לייצוג על ידי עו"ד, לפי סעיף 18 לחוק הסנגוריה הציבורית, בהתקיים אחד מהמקרים המנויים בחוק.

ישנה חשיבות מכרעת, בייחוד בחקירות קטינים, לממש את הזכות להיוועץ עם עו"ד טרם תחילת החקירה. קטין אשר נקלע לחקירה במשטרה עלול להילחץ ולהתבלבל ואי לכך למסור הודאת שווא או גרסה שאינה אמת.
תפקיד ההורים בשלב זה עשוי להכריע את עתידו של הקטין; תחילה חשוב ביותר להימנע מלהדריך את ילדכם הקטין כיצד ומה עליו לענות לשאלות החוקר, ושנית להפנותו להיוועץ עם עו"ד פלילי, טרם חקירתו ומסירת גרסה ראשונית בתיק. להתייעצות – צרו קשר עכשיו.

הודעה על חקירת קטין חשוד

החוק קובע כי ניתן לחקור קטין חשוד בידיעת הורהו בלבד. אך, אם לא ניתן לאתר את הורהו במאמץ סביר, יש ליידע קרוב משפחה בגיר או בגיר אחר המוכר לקטין. יחד עם זאת, יש לציין כי קצין מוסמך רשאי בהחלטה מנומקת בכתב, טרם תחילת החקירה, להורות על חקירת קטין חשוד ללא מסירת הודעה להורה או לקרוב משפחה אחר, אם שוכנע כי יש לעשות כן:

  1. מטעמים שבטובת הקטין או
  2. מסירת ההודעה עלולה לפגוע בביטחון המדינה או
  3. מסירת ההודעה עלולה להוביל לשיבוש הליכי חקירה.

יש להדגיש כי החלטת הקצין המוסמך אינה מונעת את מסירת ההודעה, אלא רק דוחה את מועד מסירת ההודעה להורה, כפי שיפורט להלן:

  1. אם חלפו 8 שעות וטרם נמסרה הודעה להורה הקטין – תימסר הודעה להורה על חקירת הקטין ללא דיחוי.
  2. אם חלפו 6 שעות ולא נמסרה הודעה כלל ועיקר (לא להורהו של הקטין ולא לקרוב משפחה אחר) – קצין נוער מרחבי רשאי להורות על דחיית מסירת ההודעה עד ל- 8 שעות.
  3. אם חדל להתקיים הטעם שהצדיק את אי מסירת ההודעה מלכתחילה – תימסר הודעה להורה על חקירת הקטין ללא דיחוי.

חקירת קטין חשוד בשעות הלילה

החוק קובע כי קטין החשוד בעבירה לא ייחקר בשעות הלילה.
שעות הלילה מוגדרות בין השעות 20:00 בערב עד 07:00 בבוקר ביום למחרת.

יחד עם זאת, קצין מוסמך רשאי להורות כי הקטין ייחקר בשעות הלילה במקרים חריגים כגון: העבירה נעברה בסמוך למועד מעצרו ו/או עיכובו של הקטין, החקירה נוגעת לעבירת פשע ואינה סובלת דיחוי בנסיבות העניין או הקטין והורהו נתנו הסכמתם לחקירת הקטין בשעות הלילה. תשומת לב ההורים כי הסכמתם כשלעצמה אינה יכולה להכשיר חקירת קטין אחרי השעה חצות הלילה (00:00). ובמילים אחרות, הסכמת ההורים לחקירת הקטין יכולה להיות עד השעה חצות הלילה בלבד ולא לאחר מכן.

מצב פיזי של הקטין טרם תחילת החקירה

טרם תחילת החקירה יש לבדוק את מצבו הפיזי של הקטין. אם הקטיו אינו במצב להיחקר ובמילים אחרות הוא תשוש, עייף, תחת השפעת סמים או אלכוהול יש לבקש לדחות את מועד החקירה. אם בכל זאת מבקשים לחקור את הקטין, ישנה חשיבות עליונה לממש את הזכות להיוועץ עם עו"ד פלילי טרם החקירה ולהתעקש כי החקירה תעוכב לפחות עד עריכתה של תרשומת מסודרת ומנומקת, בה הקצין המוסמך יציין את הדחיפות בחקירה ו/או הטעם לעריכת החקירה בשעות הלילה, בצירוף לתיאור מצבו הפיזי של הקטין.

במידה וילדכם נקלע לחקירה במשטרה או חשוד בעבירה – אל תהססו להתקשר ולהתייעץצרו קשר עכשיו.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או מצג ו/או חוות דעת משפטית. החומרים באתר הנם לידע כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי עם עו"ד בנוגע למקרה הספציפי ובחינת המקרה לגופו. אין בפוסט זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותבת או המשרד. אין לראות באתר ייעוץ משפטי או מקצועי אחר.

© כל הזכויות שמורות לשיר עדני צור משרד עו"ד, גישור ויישוב סכסוכים. אין להעתיק, להציג בפומבי או להשתמש בתכנים המתפרסמים באתר, ללא קבלת אישור מפורש בכתב מהמשרד.