נפגעתי בתאונת דרכים נזק גוף – איך תובעים פיצויים?

הבהרות חשובות לחוק הפלת"ד – חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים

מהו ייחוד עילת תביעה? 

סעיף 8 לחוק הפלת"ד קובע "ייחוד עילה". דהיינו מי שנכנס להגדרות המובאות בסעיף 1 לחוק הפלת"ד (ראה מאמר נפרד) מוקנית לו עילת תביעה על פי החוק, ובמקביל נשללת ממנו עילת תביעה על פי פקודת הנזיקין [נוסח חדש] בשל נזק גוף, למעט אם נפגע בתאונה שנגרמה על ידי אדם אחר בכוונה.

אחריות מוחלטת על המשתמש ברכב לפי חוק הפלת"ד

המשתמש ברכב (להלן: "הנהג") חייב לפצות את הנפגע על נזק גוף שנגרם לו בתאונת דרכים, שבה מעורב הרכב. ייחודה של תביעת פלת"ד היא בעובדה כי אין צורך להוכיח את אחריות הפוגע. החוק קובע אחריות מוחלטת ומלאה על הנהג ואין צורך להוכיח אשמה.

תקרת פיצויים עבור נזק גוף  – גובה הפיצוי המקסימאלי

כאשר בוחנים מה גובה הפיצוי לו אתם זכאים לאור נזקי גוף אשר נגרמו לכם כתוצאה מתאונת הדרכים יש להתחשב בנכות או מידת המגבלה הקבועה שנותרה, כתוצאה מהתאונה.

לעניין חישוב הפיצויים יש להתחשב, בין השאר, בשיעור אבדן השתכרותו ובאבדן כושר השתכרותו של הנפגע. במידה ושיעור זה פחות מ-100% תופחת גם ההכנסה שתובא בחישוב הפיצויים, באותו השיעור.

חוק הפלת"ד מגביל את סכום הפיצויים המקסימאלי שייקבע לנפגע לעומת פקודת הנזיקין, אשר אינה קובעת תקרת פיצויים. וביתר פירוט, חוק הפלת"ד קובע כי לא תובא בחשבון הכנסה העולה על שילוש השכר הממוצע במשק (השכר הממוצע במשק לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה או השכר הממוצע כמשמעותו בחוק הביטוח הלאומי, כפי שהם בערב קביעת הפיצוי ולפי הגבוה מביניהם).

חוות דעת רפואית

בהתאם לחוק הפלת"ד אין לצרף חוות דעת רפואית עצמאית מטעמו של הנפגע, אלא בקשה למינוי מומחה רפואי רלוונטי לפגיעה של הנפגע. המומחה שימונה הוא מומחה מטעם בית המשפט הנכבד, אשר יחווה דעתו בענין הנכות הרפואית של הנפגע, לרבות דרכי שיקומו של הנפגע. חוות דעת שתתקבל על ידו תחייב את כל הצדדים להליך המשפטי.

תאונת דרכים רבת מעורבים

במקרה של תאונת דרכים שבה היו מעורבים מספר כלי רכב, תחול על כל נהג האחריות לנזקי הגוף של מי שנסע בכלי הרכב שלו, אך אם נפגע אדם מחוץ לכלי הרכב (כגון: הולך רגל) יהיו הנהגים חייבים כלפיו יחד ולחוד ויישאו בנטל החיוב בחלקים שווים. החוק מבהיר כי יראו כלי רכב כמעורב בתאונת דרכים – אם בעת התאונה היה מגע בינו לבין כלי רכב אחר או בינו לבין הנפגע.

עצות חשובות לייעול תביעת נזקי גוף

  1. לתעד – מומלץ לתעד בצורה מסודרת את כל הניירת הקשורה לתאונה, לרבות צילום רישיון נהיגה, תעודת ביטוח, הודעה על התאונה, דו"ח משטרה, רשומות רפואיות (קופ"ח, בי"ח, פיזיותרפיה) והוצאות (כגון: חניה ונסיעות).
  2. לא להזדרז להגיש תביעה – לעיתים, לאחר תאונת דרכים הנפגע נקלע לקושי כלכלי כתוצאה מאובדן יכולת השתכרות, אובדן השתכרות (אם זמני – לשם החלמה בבית, או קבוע – אובדן מקום העבודה). חרף קושי זה ישנה חשיבות להמתין עם הגשת התביעה עד להתייצבות המצב הרפואי ו/או המגבלה, על מנת לאמוד את הנזק והשלכותיו לעתיד. אם תוגש התביעה מיד לאחר תאונת הדרכים קיים חשש כי יהיו שינויים מהותיים במצב הרפואי או המגבלה של הנפגע, וגובה הפיצויים לא ישקף את מידת הנזקים האמיתיים.
  3. ניהול מושכל של התיק – לצורך ניהול מושכל של תביעה בגין נזק גוף בתאונת דרכים ומיצוי כל זכויותיו של הנפגע מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום – להתייעצות צרו קשר.

להערכת סיכויי התביעה, גובה הפיצויים המגיע לכם והגשת תביעה – צרו קשר עכשיו.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או מצג ו/או חוות דעת משפטית. החומרים באתר הנם לידע כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי עם עו"ד בנוגע למקרה הספציפי ובחינת המקרה לגופו. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותבת או המשרד. אין לראות באתר ייעוץ משפטי או מקצועי אחר.

© כל הזכויות שמורות לשיר עדני צור משרד עו"ד, גישור ויישוב סכסוכים. אין להעתיק, להציג בפומבי או להשתמש בתכנים המתפרסמים באתר, ללא קבלת אישור מפורש בכתב מהמשרד.